zaterdag 4 juni 2016

Recensie Loes den Hollander | Droombeeld

De nieuwe ijzingwekkende thriller van Loes den Hollander. De 20e thriller van de ongekroonde koningin van het genre! Nadat ze op klaarlichte dag in haar huis wordt overvallen, verandert het leven van Maartje van Duiven. Ze komt terecht in een achtbaan van ongeloof, verbijstering en angst. Maartje durft nog maar weinig mensen te vertrouwen en zoekt naarstig naar antwoorden. Maar daarbij ziet ze een belangrijk detail over het hoofd.




Heerlijk, dit is weer echt een typisch 'Loes den Hollander'-boek. Het begint met een brief gericht aan de hoofdpersoon Maartje, maar zonder afzender. Het boek komt meteen binnen met een heftige gebeurtenis. Dit houdt aan, het boek volgt zich op door belangrijke en minder belangrijke gebeurtenissen. Loes weet je steeds weer op het verkeerde spoor te zetten. Ik dacht halverwege het boek: jammer, het plot is nu al bekend, dacht teveel van Loes' boeken gelezen te hebben en haar aardig door te hebben. Tot de schrijfster mij toch wist te verrassen. 

Het boek geeft je een kijkje in het leven van diverse personages. Je leert Maartje goed kennen, maar ook haar schoonzus, zwager en beste vriendin Anouk. Ik kreeg sympathie voor een personage, die ik verderop in het boek toch niet meer zo aardig bleek te vinden. 
De hoofdstukken verspringen van het leven vanuit Maartje gezien naar hoe het voor Anouk is en natuurlijk de geheimzinnige brievenschrijver. 
Maartje belandt van de ene moeilijke situatie in de volgende nog moeilijkere situatie. Ik vind haar heel leuk en aardig, maar soms wel een tikkeltje naïef. Dan leef ik helemaal in het boek en denk ik: "Kom op meid! Pak het toch niet op die manier aan, maar doe het effe normaal..."

Anouk is de beste vriendin van Maartje, al blijkt dit niet uit alles wat ze doet. Ze weet soms niet wat ze met zichzelf aan moet.

Wat de brievenschrijver betreft; dit is erg goed gedaan; denk je eindelijk te weten wie de brieven geschreven heeft, blijkt in de laatste hoofdstukken dat je ook dit verkeerd hebt begrepen.

Dit boek is weer in de bekende schrijftstijl van Loes den Hollander geschreven. Het leest lekker weg, met korte zinnen en niet te moeilijk woordgebruik. Desondanks word je meerdere keren op het verkeerde been gezet. 
Kortom, een heerlijk boek en ik raad het je zeker aan om te lezen. Heb je al vaker boeken van Loes den Hollander gelezen en vond je ze leuk? Dan belooft dit boek veel goeds!
Heb je nog nooit iets gelezen van Loes den Hollander, maar hou je wel van thrillers? Ga dit boek lezen en je raakt verslaafd aan haar schrijfstijl!

Ik geef dit boek 4,5 ster

Titel: Droombeeld
Auteur: Loes den Hollander
Uitgever: Karakter Uitgevers
Genre: Thriller
ISBN: 9789045209456
Uitvoering: Paperback
Aantal pagina's: 320
Uitgave: Mei 2016


3 opmerkingen: